CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Tuesday 26 July 2011

2nd Post Part II...kenapa aku nak deliver kat private?

Masa tulis 2nd post hari tuh, aku ada ckp bgtau sbb2 nape aku nak branak kat private.Pendapat org berbeza2. Ada yg x kisah kat mana dorang nak beranak. Kata dorang sakit tu sama jer. Tp aku mmg tau apa sebenarnya yg aku nak. 1st time besfren aku bgtau pasal An nur hospital aku dah set dlm fikiran aku, aku pun nak beranak kat situ sbb ciri2 keislaman yg hospital tu terapkan.Aku nak doc ppuan & doc muslim yg sambut baby aku.

Pada aku, aku bekerja untuk kesenangan aku. Bkn skadar nak ekonomi yg stabil semata-mata.Buat apa la keje penat2 tp x dapat merasa kenikmatan gaji tu kan.... Rasa mcm kena paksa bekerja la plak. At least klu merasai nikmat gaji tu baru la berbaloi.

Setiap kali aku jwp pertanyaan org kat mana aku nak beranak, kebykkan semuanya buat muka la plak. "mahal la beranak swasta...sakit sama jer!" ni la antara statement sinonim dorang. Mgkn yer..aku pun x penah nafikan sakit tu sama jer..cuma lg, org2 sekeliling kita ni memainkan peranan jgk samada menambah/mengurang kesakitan yg ada. Klu dah tgh sakit, tp nurse2 pun bkn main menyinga lagi mukanya, leh ke kurang ke sakit tuh. Lgpun aku fkr, aku ni bknnya nak beranak tiap2 tahun, berbaloi la klu byr mahal skit.

Masuk 6 bulan aku dah start buat check up kat An Nur, Bangi dgn Dr. Fatimah. 1st jmpa dgn Dr. Fatimah dlm hati aku ckp, mmg aku x salah pilih doc. Kata besfren aku, patient Dr. Khamsiah lebih ramai dr Dr. Fatimah tp nurse2 kat An Nur personally recommend Dr. Fatimah. Orangnya sgt soft spoken & very motherly. Sejuk je hati tgk dan dengar suara dia. 

Bak kata org, kita ni hanya merancang, tp Allah yg menentukan. Due date aku 15/2 (birthday Dr. Fatimah. A week before aku due date aku call An nur nak set last appt. Tetiba nurse bgtau Dr. Fatimah on leave selama 2 weeks. Aduhh..aku dah gabra. Mcmana klu aku terberanak awl. Kata nurse tu klu deliver awl, doc ganti yg akan attend aku. So, no point la aku byr utk service doc yg aku nak....tensen aku masa tuh. Tp xpe, jgn tensen2 ada smggu lg. Dgrnya Dr.Fatimah akan start duty 8/02/2011. Jumaat 4/2/2011 birthday aku. How i wish the baby will be delivered on 4th, sama date, sama hari, so we can celebrate our birthday together. Dari pagi, bwk ke petang aku dok tggu gak kot2 aku rasa sakit. Tp sampai la keesokkannya aku masih seperti biasa. Masih bertenaga...masih mampu naik turun tangga smpi ke tingkat 4.Time ni cuti raya cina tp aku x brani nak kemana2. Takut2 klu aku terberanak tgh jalan.

Ahad 6/2/2011 aku start rasa contruction. Tp mild je la. Subuh isnin aku dah start bleeding. So i thought, this is the time. Hubby gi umah adik utk ambik mak aku yg dah sedia  standby. Angkut skali mak mentua aku yg kebetulan ada yg kat umah kitaorg. Dlm hati nervous jgk, tasbih kat tgn...berzikir je aku minta diselamatkan dan dipermudahkan segala urusan. Tp hairan jgk kenapa la aku x rasa sakit. Sampai An nur, terus pergi emergency. Masuk la labor room for the 1st time. Check contruction cuma mild je. Xde bukaan. So bidan advice so aku balik. Disebabkan esoknya aku punya check up, nurse kat situ arrangekan aku jmpa doc ganti utk buat check terus. So esok x pyh la aku dtg lagi....nmpknya x sampai la waktunya lg aku nak beranak.

So, next post tunggu aku ceritakan detik2 cemas aku di labor room.Bukan lama sgt bezanya dgn hari tu. Cuma selang sehari jer... jeng..jeng..jeng...


0 comments:

Post a Comment